
NIEUWSBRIEF ARBITRAGE (1)
Publicatiedatum: 18-04-2024
Nieuwscategorie: Arbitrage
NIEUWSBRIEF ARBITRAGE (1)
Beste leden, ouders & verzorgers van,
Zoals je in een van de voorgaande nieuwsbrieven hebt kunnen lezen, hebben we het afgelopen seizoen veel problemen ondervonden rondom de arbitrage.Het inplannen van clubscheidsrechters gebeurde vaak te kort voor de wedstrijd. Te vaak waren scheidsrechters (zonder gevolgen) niet aanwezig en de begeleiding van beginnende en onervaren scheidsrechters schoot ernstig tekort.
‘Met elkaar’
Het tijdig inplannen van onze clubscheidsrechters hebben we inmiddels, (zoals je wellicht hebt gelezen in de voorgaande nieuwsbrief) kunnen ondervangen door twee vrijwilligers (arbitragecommissie) die zich hier wekelijks mee bezig houden. Ondanks hun goede inzet komt het helaas nog weleens voor dat de arbitragecommissie vlak voor een wedstrijd de mededeling krijgt dat een geplande scheidsrechter (om welke reden dan ook) niet kan fluiten. Dit is zeker niet wenselijk, juist gezien het feit dat we binnen de club de stelling hanteren dat we het hockeyen in brede zin ‘ met elkaar ’ mogelijk moeten maken. Vandaar dat we nogmaals willen benadrukken dat degene die gepland staat voor het fluiten en niet in staat is om op het geplande moment te kunnen fluiten, zelf verantwoordelijk is voor het regelen van vervanging .
Arbitragemiddag/ avond
Als bestuur zijn we enorm trots op onze leden die in weer en wind langs de velden staan om als scheidsrechters het spelen van hockeywedstrijden mogelijk te maken. Een scheidsrechter hoort bij het spel, is onmisbaar en daarnaast draag je je op deze manier (als spelend lid) een steentje bij aan onze sport. Het blijven investeren in de kennis van de spelregels en dus in je eigen spel als hockeyer (of in je rol als hockeyouder) doe je onder andere door een paar keer per seizoen te fluiten. Je leert dan namelijk door de ogen van een scheidsrechter naar het spel te kijken.
We willen als club investeren in het begeleiden van scheidsrechters en in de kennis over de spelregels. Dat doen we om, naast meer en kwalitatief betere spelbegeleiders/ scheidsrechters op te leiden, ook meer respect voor hen langs de zijlijn te creëren.
Fluiten doe je, net als hockeyen, voor je plezier!
Vanuit de KNHB (Koninklijke Nederlandse Hockey Bond) wordt verlangd dat ieder spelend lid, vanaf 15 jaar en ouder, zijn of haar scheidsrechterkaart haalt.
We realiseren ons dat daarbij nogal wat vragen zijn. Wat als ik mijn kaart heb behaald? Welke wedstrijden mag/ kan ik fluiten? Is er sprake van begeleiding? Wellicht allemaal vragen die op dit moment tijdens het lezen van deze nieuwsbrief door je hoofd gaan.
We gaan er werk van maken om deze vragen te beantwoorden en er praktische invulling aan te geven. Zo hebben wij het voornemen om twee keer per jaar een arbitragemiddag- of avond te organiseren, waarin wij zowel de huidige, als de toekomstige/ nieuwe begeleiders/ scheidsrechters (eventueel in het bijzijn van een of beide ouders/ verzorgers) willen uitnodigen voor deelname. Gedurende deze middag/ avond zullen meerdere onderwerpen omtrent het behalen van de scheidsrechterkaart, de beoogde begeleiding, het fluiten en de arbitragecommissie aan bod komen. Daarnaast zal er tevens ruimte gecreëerd worden om eigen ingebrachte onderwerpen te bespreken, dan wel om vragen te stellen. Op deze manier hopen wij naast het geven van antwoorden op de heersende vragen, ook een helder plan van aanpak te kunnen schetsen voor het begeleiden/ opleiden van onze huidige, nieuwe en toekomstige begeleiders en scheidsrechters.
Zodra de definitieve datum voor de arbitragemiddag- of avond bekend is, zal deze zowel in de volgende nieuwsbrief als op Lisa bekend gemaakt worden. Onze huidige, toekomstige en nieuwe begeleiders dan wel scheidsrechters, zullen via de mail een uitnodiging ontvangen voor deelname aan deze bijeenkomst.
Scheidsrechterskaart
Naast bovengenoemde onderdelen wordt ons eerstvolgende stap de verantwoordelijkheid voor het fluiten in een ander jasje te steken, wat vervolgens zou moeten resulteren in een positieve opkomst/ aanwezigheid van scheidsrechters bij onze wedstrijden. We hebben gemerkt dat de aanwezigheid van scheidsrechters bij onze wedstrijden nog steeds een punt van zorg is. Bovendien hebben we vastgesteld dat er een aanzienlijk aantal leden aanwezig is dat niet over een geldige scheidsrechterskaart beschikt. Dit geldt ook voor een flink aantal leden die al wel de kans hebben gehad om deze te behalen maar deze mogelijkheid helaas (nog) niet hebben benut.
Daarom hebben we besloten om al onze leden die nog geen scheidsrechterskaart hebben, opnieuw aan te schrijven voor deelname aan de onlinecursus. Op deze manier willen we de achterstand inlopen en ervoor zorgen dat we snel kunnen beschikken over voldoende scheidsrechters en begeleiders voor onze wedstrijden.
We weten dat er nog veel werk verricht dient te worden om alles rondom de arbitrage tot een succes te maken. Heb je ideeën of tips, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom! Nog mooier is om gezamenlijk praktische invulling te geven aan de uitwerking van deze ideeën. Dus…., lijkt het jou wat en ben jij die creatieve (didactische) duizendpoot die graag zijn kennis en kunde, op het gebied van (spel)begeleiding en hockeyregels, wilt overdragen aan onze (huidige en) toekomstige begeleiders/ scheidsrechters, of wil jij planning technisch iets betekenen binnen de arbitragecommissie, neem dan a.u.b. contact op via onderstaand mailadres.
Vele handen maken licht werk!
U hoort nog van ons…..
Met vriendelijke groet,
Bestuur MHC Dieren
Hockeyzaken organisatorisch & Arbitragecommissie
e: organisatie@mhcdieren.nl
t: 06-42092119